Blog

Uit de praktijk

Meldjeklacht heeft vanuit haar dagelijkse praktijk inzicht wat er in organisaties gebeurt op het gebied van integriteit en de schending daarvan. Voor én achter de schermen. Met ons blog delen we kennis en informatie over zowel de juridische als praktische kant van klachten. Vanzelfsprekend doen we dat op geanonimiseerde, integere wijze.

pesten
discriminatie

01-03-2024

Waarom heb ik een gedragscode nodig voor mijn bedrijf?

De gedragscode wordt steeds belangrijker in het sturen van het gedrag binnen bedrijven.

15-02-2024

7 vormen van grensoverschrijdend gedrag

Lees hier welke 7 vormen van grensoverschrijdend gedrag wij onderscheiden.

22-01-2024

De betekenis van integriteit

Je hoort er steeds meer over. Integer handelen, integere bedrijfscultuur. Maar wat is de betekenis van integriteit eigenlijk?

29-12-2023

Het doen van een integriteitsonderzoek

Bij een integriteitsonderzoek onderzoekt u of iemand integer heeft gehandeld. Het wordt ookwel een persoonsgericht onderzoek genoemd.

20-12-2023

Wat doet een vertrouwenspersoon?

Wat is een vertrouwenspersoon? Wat zijn zijn taken? En wat is dan het voordeel van een externe vertrouwenspersoon?

Meld je klacht agressie op het werk

31-10-2023

Is grensoverschrijdend gedrag écht zo'n probleem?

Een recent onderzoek van de FNV wijst uit dat de werkvloer niet veilig is als het gaat om grensoverschrijdend gedrag. 

Meld je klacht agressie op het werk

28-02-2023

Wet bescherming klokkenluiders

Op 18 februari is de nieuwe Wet bescherming klokkenluiders in werking getreden.Wat was dat ook al weer?

Meld je klacht agressie op het werk

21-06-2023

Luister de podcasts....

Luister de podcasts van Andrew Hoffmanns over de vertrouwenspersoon en klachtenregeling van de radiouitzendingen van New Business Radio.

20-09-2023

Troonrede en integriteit....

het is weer prinsjesdag geweest. Een jaarlijks terugkerend evenement dat de opening van het parlementaire jaar markeert.

Meld je klacht agressie op het werk

20-12-2022

De kerstborrel

Komt de kerstborrel er weer aan? Hoe voorkom je dat een hand gaat waar die niet mag gaan? Of ander ongewenst gedrag.

Meld je klacht agressie op het werk

16-01-2023

Gedragscode ongewenste omgangsvormen verplicht

Het kabinet gaat mogelijk de gedragscode ongewenste omgangsvormen verplicht stellen.

Meld je klacht agressie op het werk

18-01-2023

Voorstel verplichting vertrouwenspersoon

Het kabinet gaat mogelijk de vertrouwenspersoon  verplicht stellen. Daarbij worden eisen gesteld….

Meld je klacht agressie op het werk

07-09-2022

De klachtenlevenscyclus - actief integriteitsprogramma

De laatste fase van de klachtenlevenscyclus is die van een actief integriteitsprogramma. “Zo werken we hier met elkaar…”

Meld je klacht agressie op het werk

17-10-2022

Bedrijfscultuur en integriteit

Af en toe kom ik iemand tegen die een vertrouwenspersoon en klachtenregeling niet nodig vindt, want “wij werken aan een goede bedrijfscultuur”.

Meld je klacht agressie op het werk

07-11-2022

Vertrouwenspersoon, klachtenregeling of alle twee?

Geregeld spreek ik ondernemers en HR-managers met de vraag of zij een klachtenregeling hebben voor ongewenste omgangsvormen en integriteit. 

Meld je klacht agressie op het werk

18-07-2022

De klachtenlevenscyclus - de piekfase

De derde fase van de klachtenlevenscyclus is de piekfase. Het wordt serieus genomen….

Meld je klacht agressie op het werk

16-08-2022

Vertrouwenspersoon - in drie stappen

Een externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en objectief en heeft veel ervaring en kennis…

Meld je klacht agressie op het werk

18-08-2022

De klachtenlevenscyclus - de normalisatiefase

De vierde fase van de klachtenlevenscyclus is de normalisatiefase. Is er iets, dan is het bespreekbaar..

Meld je klacht agressie op het werk

04-07-2022

Kwestie van goed zorgen voor je mensen

BHVNederland uit Zoetermeer is een van de gebruikers van Meldjeklacht. “Met ongeveer

Meld je klacht agressie op het werk

29-06-2022

De klachtenlevenscyclus - de introductiefase

De tweede fase van de klachtenlevenscyclus is de introductiefase. Eindelijk kan ik mijn verhaal kwijt

Klachtenlevenscyclus-onbewuste fase

15-06-2022

De klachtenlevenscyclus - de onbewuste fase

Implementatie van een klachtenregeling heeft vaak eenzelfde verloop. Eerst is er de onbewuste fase…

Meld je klacht agressie op het werk

08-06-2022

Welke klachten kom je tegen?

Een klachtenregeling opzetten is één ding, maar dan komen de klachten. Wat kun je verwachten? Welke soorten klachten zijn er?

Meld je klacht agressie op het werk

16-05-2022

Goede klachtenregeling draagt bij aan een mooier bedrijf

Toen we begonnen met de ontwikkeling van Meldjeklacht, waren de schandalen The Voice…

Hoe ga je om met klachten

03-05-2022

Hoe ga je om met klachten?

Als u eenmaal een klachtenregeling hebt opgezet, er een website of een telefoonnummer beschikbaar is…

Meldjeklacht_klachtenregeling

02-05-2022

Waarom een klachtenregeling?

“Dat levert meer werk op dan nodig en daar zit ik niet op te wachten”, zou u kunnen denken.

Meldjeklacht_ethics & compliance

01-05-2022

Het hart of het verstand

Ik las een mooi artikel in het NRC van het weekend geschreven door Geert Mak.