Blog
Uit de praktijk
Meldjeklacht heeft vanuit haar dagelijkse praktijk inzicht wat er in organisaties gebeurt op het gebied van integriteit en de schending daarvan. Voor én achter de schermen. Met ons blog delen we kennis en informatie over zowel de juridische als praktische kant van klachten. Vanzelfsprekend doen we dat op geanonimiseerde, integere wijze.
27-05-2024
De 7 pijlers van een goed integriteitsprogramma
Benieuwd naar hoe wij een goed integriteitsprogramma opzetten? Wij volgen hierbij de 7 pijlers.
01-03-2024
Waarom heb ik een gedragscode nodig voor mijn bedrijf?
De gedragscode wordt steeds belangrijker in het sturen van het gedrag binnen bedrijven.
15-02-2024
7 vormen van grensoverschrijdend gedrag
Lees hier welke 7 vormen van grensoverschrijdend gedrag wij onderscheiden.
22-01-2024
De betekenis van integriteit
Je hoort er steeds meer over. Integer handelen, integere bedrijfscultuur. Maar wat is de betekenis van integriteit eigenlijk?
29-12-2023
Het doen van een integriteitsonderzoek
Bij een integriteitsonderzoek onderzoekt u of iemand integer heeft gehandeld. Het wordt ookwel een persoonsgericht onderzoek genoemd.
20-12-2023
Wat doet een vertrouwenspersoon?
Wat is een vertrouwenspersoon? Wat zijn zijn taken? En wat is dan het voordeel van een externe vertrouwenspersoon?
31-10-2023
Is grensoverschrijdend gedrag écht zo'n probleem?
Een recent onderzoek van de FNV wijst uit dat de werkvloer niet veilig is als het gaat om grensoverschrijdend gedrag.
28-02-2023
Wet bescherming klokkenluiders
Op 18 februari is de nieuwe Wet bescherming klokkenluiders in werking getreden.Wat was dat ook al weer?
21-06-2023
Luister de podcasts....
Luister de podcasts van Andrew Hoffmanns over de vertrouwenspersoon en klachtenregeling van de radiouitzendingen van New Business Radio.
20-09-2023
Troonrede en integriteit....
het is weer prinsjesdag geweest. Een jaarlijks terugkerend evenement dat de opening van het parlementaire jaar markeert.
20-12-2022
De kerstborrel
Komt de kerstborrel er weer aan? Hoe voorkom je dat een hand gaat waar die niet mag gaan? Of ander ongewenst gedrag.
16-01-2023
Gedragscode ongewenste omgangsvormen verplicht
Het kabinet gaat mogelijk de gedragscode ongewenste omgangsvormen verplicht stellen.
18-01-2023
Voorstel verplichting vertrouwenspersoon
Het kabinet gaat mogelijk de vertrouwenspersoon verplicht stellen. Daarbij worden eisen gesteld….
07-09-2022
De klachtenlevenscyclus - actief integriteitsprogramma
De laatste fase van de klachtenlevenscyclus is die van een actief integriteitsprogramma. “Zo werken we hier met elkaar…”
17-10-2022
Bedrijfscultuur en integriteit
Af en toe kom ik iemand tegen die een vertrouwenspersoon en klachtenregeling niet nodig vindt, want “wij werken aan een goede bedrijfscultuur”.
07-11-2022
Vertrouwenspersoon, klachtenregeling of alle twee?
Geregeld spreek ik ondernemers en HR-managers met de vraag of zij een klachtenregeling hebben voor ongewenste omgangsvormen en integriteit.
18-07-2022
De klachtenlevenscyclus - de piekfase
De derde fase van de klachtenlevenscyclus is de piekfase. Het wordt serieus genomen….
16-08-2022
Vertrouwenspersoon - in drie stappen
Een externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en objectief en heeft veel ervaring en kennis…
18-08-2022
De klachtenlevenscyclus - de normalisatiefase
De vierde fase van de klachtenlevenscyclus is de normalisatiefase. Is er iets, dan is het bespreekbaar..
04-07-2022
Kwestie van goed zorgen voor je mensen
BHVNederland uit Zoetermeer is een van de gebruikers van Meldjeklacht. “Met ongeveer…
29-06-2022
De klachtenlevenscyclus - de introductiefase
De tweede fase van de klachtenlevenscyclus is de introductiefase. Eindelijk kan ik mijn verhaal kwijt …
15-06-2022
De klachtenlevenscyclus - de onbewuste fase
Implementatie van een klachtenregeling heeft vaak eenzelfde verloop. Eerst is er de onbewuste fase…
08-06-2022
Welke klachten kom je tegen?
Een klachtenregeling opzetten is één ding, maar dan komen de klachten. Wat kun je verwachten? Welke soorten klachten zijn er?
16-05-2022
Goede klachtenregeling draagt bij aan een mooier bedrijf
Toen we begonnen met de ontwikkeling van Meldjeklacht, waren de schandalen The Voice…
03-05-2022
Hoe ga je om met klachten?
Als u eenmaal een klachtenregeling hebt opgezet, er een website of een telefoonnummer beschikbaar is…
02-05-2022
Waarom een klachtenregeling?
“Dat levert meer werk op dan nodig en daar zit ik niet op te wachten”, zou u kunnen denken.
01-05-2022
Het hart of het verstand
Ik las een mooi artikel in het NRC van het weekend geschreven door Geert Mak.