handelswijze

Blog

Goede klachtenregeling draagt bij aan een mooier bedrijf

Toen we begonnen met de ontwikkeling van Meldjeklacht, waren de schandalen The Voice en Ajax nog niet naar buiten gekomen. Sinds dit wel gebeurde is de behoefte aan een professionele klachtenregeling sterk toegenomen. Deze en andere schandalen leggen bloot wat er mis kan gaan als er geen cultuur van openheid en vroegtijdig signaleren van problemen is.

De kwesties die we kennen zijn landelijke media vonden plaats bij grote bedrijven. Ik zie ze echter ook bij kleinere bedrijven. Ondanks dat ondernemers en managers vaak zeggen: ‘wij zijn een klein bedrijf waar iedereen altijd alles tegen elkaar zegt’ en ‘de deur staat altijd open’. Toch blijkt het toch lastig om met een probleem over ongewenst gedrag of een ‘net iets te dure gift’ naar de baas te stappen. Vaak wordt de melder gezien als het probleem.

Meldjeklacht verlaagt de drempel en brengt objectiviteit in de klachtenafhandeling. Klachten worden per definitie serieus genomen, maar niet alle klachten leiden tot bevestiging van de misstand. Als er wel een probleem is, kan dit in een vroeg stadium worden opgelost. Zo houd je als ondernemer de regie in eigen hand. Je wilt toch ook niet dat een klacht bij jouw bedrijf de media haalt? En bovendien, een goede klachtenregeling draagt bij aan een open en transparant (en dus mooier!) bedrijf.

Meer weten?

Wilt u meer weten over het uitbesteden van de klachtenregeling, de eerste analyse en de functie van vertrouwenspersoon, neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie via info@meldjeklacht.nl of 085-047 03 10.

Ontdek wat een professionele klachtenprocedure losmaakt in organisaties.